Tréneri na panelovej diskusii

Pred začiatkom veľkého uvoľňovania opatrení a obnovení aj keď obmedzeného tréningového procesu, si mohli tréneri na Slovensku porovnať svoje názory vo výnimočnom vzdelávacom projekte.

Portál vzdelavanie.digital zorganizoval panelovú diskusiu šiestich odborníkov z futbalového prostredia. Na tému: Návrat do tréningového procesu po pandémii – na čo sa zamerať, na čo si dať pozor a čoho sa vyvarovať, diskutovali Mgr. Milan Ivanka (Kondičný špecialista, asistent a fitness tréner ViOn Zlaté Moravce), Mgr. Jaroslav Bačík (Riaditeľ akadémie MŠK Žilina), Mgr. Rastislav Bôžik (Futbalový tréner a kondičný špecialista, SAE, Mongolsko, Vietnam), PhDr. Michal Kopčan (Mentálny tréner, Puskás Academy, FK Senica), Mgr. Jaroslav Holub (Fyzioterapeut ŠK Slovan Bratislava), MUDr. Ivan Štefanov (ex lekár SR A a lekár FC Nitra).

Panelovú diskusiu viedol moderátor a zakladateľ vzdelávacieho portálu Mgr. Michal Horný, PhD.

Úryvky z diskusie:

Hráči zabehli rovnakú vzdialenosť, ale vykazovali vyššie známky únavy. Ich výkon bol rovnaký, ale dochádzalo k väčšiemu vyčerpaniu a aj k zraneniam. Utrpela najmä koordinácia a tiež rozhodovacie procesy, keďže sa nehrali zápasy,” povedal v diskusii Rastislav Bôžik.

“Prípravkárov a žiakov sa výpadok príliš nedotkne. Horšie to však je v prípade hráčov, ktorí sú v prechode medzi dorasteneckým a mužským futbalom na profi úrovni. Končia stredné školy, idú do života, preto v ich prípade rozhodujú otázky živobytia. Keď sú súťaže pozastavené, dorastenec nemá možnosť ukázať svoj talent a vybojovať si miesto,” vysvetlil na diskusii Jaroslav Bačík.

“Návrat by mal byť postupný. Čiže začať približne s 50-percentami záťaže. Srdcová frekvencia, či počet tréningových jednotiek. Všetko závisí aj od toho, ako kto trénoval doma. Prvá fáza je skôr aeróbna, aby sa organizmus dostal do obrátok. Pauza bez tréningu zasiahla aj srdcovocievny systém, ktorý potrebujeme naštartovať,” odporučil na diskusii Milan Ivanka.

“Ešte pred fyzickými testami by sa hodilo každého individuálne otestovať. Začal by som svalovým testom, aby sa vedelo, s čím začínajú napríklad kondiční tréneri. Treba to odsledovať, aby sme vedeli s čím pracujeme a aby sme vedeli ako nastaviť tréningový proces,” objasnil Jaroslav Holub.

“Dôležitá je individualizácia rozhovorov. Zhodnotiť si, kde sa nachádzame, kde chceme byť a ako sa tam dostaneme. Chváliť čiastočné úspechy. Vracať hráčov do prítomného okamihu, zaznamenávať úspechy. Dôležité je, aby sa tréner zameral aj na seba. Keď bude v pohode, vnímať veci a zvládať emócie, bude vplývať aj na hráčov. Na každého futbalistu vie zafungovať iný prístup, preto nie je všeobecný recept,” zdôraznil Michal Kopčan.

“Počas doby inaktivity sa zvýšila aj náchylnosť na zranenia. Pokiaľ má hráč napríklad nadváhu, netreba hľadať nejaké skratky a diéty. Celý proces by mal byť kontinuálny a nesilený, aby sa postupne vrátil do pôvodnej formy,” dodal Ivan Štefanov.

Záznam panelovej diskusie nájdete tu: ZÁZNAM PANELOVEJ DISKUSIE

Pridaj komentár

Zadajte svoje údaje, alebo kliknite na ikonu pre prihlásenie:

WordPress.com Logo

Na komentovanie používate váš WordPress.com účet. Odhlásiť sa /  Zmeniť )

Google photo

Na komentovanie používate váš Google účet. Odhlásiť sa /  Zmeniť )

Twitter picture

Na komentovanie používate váš Twitter účet. Odhlásiť sa /  Zmeniť )

Facebook photo

Na komentovanie používate váš Facebook účet. Odhlásiť sa /  Zmeniť )

Connecting to %s